Executive Team Coaching

Als de samenwerking in het team is vastgelopen kan Team Coaching uitkomst bieden.

In deze complexe wereld staan leiders voor uiteenlopende uitdagingen zoals bijvoorbeeld een toenemend gedigitaliseerde bedrijfsvoering, het halen van lange termijn klimaat- en milieudoelstellingen, het terugdringen van CO2, het herijken van het verdienmodel en een eventuele aanpassing van uw bedrijfscultuur en strategie. Daarnaast staan andere maatschappelijke thema’s zoals diversiteit en inclusie volop in de belangsteling. Een adequate aanpak van die thema’s zorgt ervoor dat uw bedrijf aantrekkelijk is en blijft om voor te werken.

Tegelijkertijd hebben leiders te maken met interne en externe druk van stakeholders, zoals toezichthouders, medewerkers, ondernemingsraad, leveranciers en klanten. Managementteams kunnen op enig moment om tal van redenen vastlopen en het kan gebeuren dat de teamleider zelf geen mogelijkheid meer ziet om zijn team te inspireren en vlot te trekken. Dan kunt u kiezen voor Executive Team Coaching onder leiding van één of twee externe coaches.

Waarom Executive Team Coaching?

Wilt u er als managementteam in slagen uw gemeenschappelijke doelen te bereiken, dan is het van belang dat uw teamleden niet alleen meewerken maar ook echt samenwerken. Een team is tenslotte meer dan de som der delen. Executive Team Coaching richt zich op het optimaliseren van de interpersoonlijke relaties. Met als doel het onderlinge vertrouwen op te bouwen en na een gedegen diagnose, het gesprek tussen uw teamleden te bevorderen. Vaak is het niet eenvoudig om erachter te komen wat er zich onder het topje van de ijsberg afspeelt. Het is essentieel de ingesleten patronen boven water te krijgen en de status quo in kaart te brengen. Anders gezegd, om te begrijpen wat er speelt in uw team.

Voordat de Executive Team Coach aan de slag gaat, maken wij met u als opdrachtgever afspraken over de coaching-vraag (‘contracteren’), maar het is belangrijk dat ook uw team inziet dat er iets moet veranderen. Zonder buy-in/commitment van het team gaat een echte verandering niet lukken.

Aanpak

Zodra de coachingvraag is vastgesteld en het mandaat is overeengekomen, wordt afhankelijk van de complexiteit een aantal sessies gepland. Over het algemeen doet de teamleider mee aan de sessies en worden kwesties ter wille van de transparantie openlijk in uw team besproken. De sessies kunnen plaatsvinden op kantoor maar u kunt ook kiezen voor een neutrale locatie.

Wat doet de Executive Team Coach?

De hulp van een Team Coach wordt vaak ingeroepen als uw team ‘vastzit’; het is dan diens taak om openheid te creëren en erachter te komen waar de schoen wringt. Hij of zij maakt kwesties bespreekbaar in een veilige omgeving, waar iedereen wordt uitgenodigd mee te doen en zich uit te spreken. Wanneer we relaties op die manier kunnen verbeteren en het onderlinge vertrouwen herwinnen, wordt uw team productiever, is het beter in staat problemen op te lossen en levert de interactie meer plezier op.

De Coach moet zich bewust zijn van de context waarbinnen uw managementteam opereert: het is belangrijk een rem te zetten op de dagelijkse routine zodat teamleden ruimte krijgen voor reflectie, aandacht voor elkaar en ontspanning. In dat klimaat analyseert de Team Coach de machtsdynamiek en -patronen in uw team om zo inzicht te krijgen in wat er speelt. Uw team kan ineffectief zijn als gevolg van werkdruk en stress – door verscheidene factoren – maar ook door conflicten. Onderling, met andere teams of met leidinggevenden in de organisatie.

Waarom zou u voor mij moeten kiezen?

Profiel

  • Trusted Advisor
  • Zakelijk leider, Banking & Finance, CFO
  • Executive Coach
  • Hogan Assessor

Competenties

  • Leiderschapservaring
  • Kennis en ervaring in internationale achtergrond
  • Verbinder, geïnteresseerd voor interpersoonlijke relaties
  • Stevig en stress bestendig, weerbaar
  • Wil om te slagen, doorzettingsvermogen

Aanpak

  • Rapport zoeken: luisteren en vragen stellen
  • Respect: respect voor de ander, niet méér beloven dan je kan leveren
  • Normen en waarden: probeer deze gezamenlijk vast te stellen
  • Context: oog voor de organisatie, cultuur en externe factoren
  • Veiligheid (“containment”) bieden
  • Storytelling: delen van relevante verhalen waarbij de coachee zich herkent en zich op z’n gemak gaat voelen
  • Gevoelige thema’s aan de orde stellen

Voorbeelden van interventies

  • Hulpvraag stellen of herhalen als het gesprek dreigt alle kanten op te gaan
  • Een “share of mind” gesprek aangaan als er een gevoel van vertrouwen is bereikt
  • Verbinding zoeken, verdiepende vragen stellen en gebruik maken van metaforen
Peter Levert

Levert Advisory Services

KvK  77062892
BTW  NL860888265B01